Články


Známka Austro-Tatra 57


Dne 2. 3. 2024 byla v Rakousku vydána známka Austro-Tatra 57 A s vyobrazením tohoto vozu. Jde o známku s hodnotou 3 Eur, kterou navrhl David Gruber, razítko prvého dne bylo použito na poště 8230 v Hartbergu. Tištěno bylo 210 tisíc známek v aršících po 50 kusech ofsetovým tiskem. Jde o úspěšný automobil z 30. let. Jeho značka vznikla spojením kopřivnické vagonky na Moravě a továrny Ringhoffer v Praze na Smíchově. Toto sloučení vzniklo již před 1. světovou válkou, centrála firmy byla ve Vídni. Po skončení 1. světové války se centrála přesunula do Čech, načež značka vozidla na obrázku byla montována od roku 1935. V Rakousku byly vyráběny jen některé díly tohoto vozu, neboť na celé vozy bylo uvaleno vysoké clo a tak se hotové vozy dovážely jen výjimečně. Automobilový konstruktér Hans Ledwinka od roku 1935 nechal vyrobit v tradici značky automobil s obsahem 1150 kubických cm a cca 20 Ps silné vozidlo. Toto montoval jako kabriolet, limuzínu nebo malý osobní automobil. Po roce 1945 se pak toto vozidlo kompletně montovalo v Rakousku, takže jeho označení Austro-Tatra 57 je plně oprávněno.



Je možno tuto známku směle zařadit v rámci známek se vztahem k Československu, kde již řada těchto aut byla na známkách vydána v minulosti.



MUDr. Bedřich Helm